.

suka makan ubi

Penemuan Penyelidikan Terkini

Posted by miss ubi | 7:41 PM | | 6 comments »

Jepun
Satu kajian yang telah berjalan selama 11 tahun di Jepun melaporkan tekanan (stres) kerjaya meningkatkan risiko strok dengan ketara.

Berdasarkan pemantauan 3,190 sukarelawan lelaki dan 3,363 sukarelawan wanita dari pelabagai latar belakang kerjaya, penyelidik mendapati 147 sukarelawan diserang strok.

Dari jumlah tersebut, 91 merupakan lelaki dan selebihnya merupakan wanita. Kajian merumuskan lelaki yang mengalami tekanan tinggi di tempat kerja menghadapi risiko dua kali ganda lebih menghidap strok berbanding wanita.

Kajian itu turut mendapati wanita yang menghadapi tahap tekanan serupa tidak mencatatkan statistik strok setinggi lelaki.

Hasil penemuan ini mengundang persoalan sama ada wanita secara semulajadi mampu menangani tekanan atau stres dengan lebih baik berbanding lelaki, di rumah dan juga di tempat kerja.

Bagaimanapun, kajian statistik ini juga perlu mengambil kira faktor luaran seperti gaya hidup di luar pejabat, pemakanan dan penyakit yang dihadapi sukarelawan untuk mengukuhkan lagi hasil penyelidikan.

Sweden

Kajian di Sweden menunjukkan aktiviti sosial yang aktif dapat melindungi seseorang dari demensia (masalah mental).

Ini kerana aktiviti sosial didakwa dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi, seterusnya mengurangkan hingga separuh risiko demensia bagi lelaki mahupun wanita.

Aktiviti sosial yang dimaksudkan melibatkan meluangkan masa berbual atau bergembira bersama keluarga dan rakan. Ia tidak melibatkan aktiviti merempit, jenayah, mahupun pengambilan alkohol atau najis dadah.

Ciri demensia termasuklah hilang ingatan, perubahan personaliti dan kekeliruan (rasa keliru). Tekanan didapati boleh membawa kepada keresahan dan kemurungan, mungkin juga demensia.

Lebih 24 juta penduduk dunia menghadapi gejala demensia, termasuk bagi penyakit Alzheimer, dan jumlah ini dijangka akan meningkat empat kali ganda menjelang 2040.

Kajian awal sebelum ini mengaitkan tekanan berpanjangan boleh menjejaskan bahagian tertentu otak, seperti hippocampus, yang boleh membawa kepada demensia.

Penyelidik dari Indtitut Karolinska terbabit turut mendapati perwatakan yang ceria dan bersahaja (santai) lebih berkesan mengurangkan risiko demensia bila digabungkan dengan aktiviti sosial bersesuaian.

Penemuan ini menunjukkan kesan tekanan hidup dapat dikurangkan dengan meluangkan masa bersama keluarga dan rakan.

Dengan mengambil sedikit masa untuk merehatkan badan dan minda dari masa ke semasa mungkin dapat mengekalkan kewarasan dan kesihatan badan anda.

6 comments

  1. Anonymous // February 15, 2009 at 8:15 PM  

    eh nie cm ade m'gena dgn aq lah cik ubi...
    sng citer ia dipnggil "simdrom kemurungan"..

    tq about info cik ubi..

    psst: ti kf pun nak n3 psl nie gak..

  2. miss ubi // February 15, 2009 at 9:12 PM  

    hehehe..ya ka?..so xcia2 la n3 nie...hehehe

  3. ::alifdalmim:: // February 15, 2009 at 11:48 PM  

    info berguna ni..

    ;0

  4. miss ubi // February 16, 2009 at 1:20 AM  

    ya...untuk d kongci besama

  5. incik neng // February 17, 2009 at 6:59 AM  

    waahh banyaknye kajian

    eh semua kajian juga mengambil faktor luar an seperti gaya hidup ya?

    macamana pula dengan org yang bergaya?
    whahahah

  6. miss ubi // February 17, 2009 at 5:15 PM  

    ha....kalo nak tgk org stress dr sudut gaya....incikneg tgk ja pakaian dia..kalo koyak2 d lutuu ka d mana ka....ha stress la tu...huhu..satu lagi kalo rambut dia tepacak keras mcm kena karen...ha sah stress..