.

suka makan ubi

"Tag dr blog Siapa Aku.."

Posted by miss ubi | 10:26 PM | | 9 comments »

Rules:
1. You must answer all the questions.
2. Tag 5 people to do this quiz.

~Kf
~gardenia
~tims
~adam
~cud

1. What's your full name?
Norma Binti Syarifuddin

2. Do you hate someone at this moment?
no 1..no 1...no 1...

3. What makes you hate her/him?
erm....ish2x.......no idea...

4. You love your family?
~op kozzzz

5. List 5 names of your friends that you love.
~r ur crazy?....my friends more than 5 la...?..i love all my prennnnn

6. Why do you love them?
~always with me when am in trouble...and understand me..ahakz..


7. Who do you prefer, your dad or mom?
~both of them...

8. Did someone make you cry this week?
~this week?..erm.....huhu..no one..last week ada...kekekeke..


9. When was the last time you make your friend laugh?
~lupa lak...karang i tanya dorang k...

10. Do you like someone at this moment?
~op kozzzzzz.....

11. What was the last present you received?
~teddy bear..(time konvo dia..)...

12. Are you missing someone?
~huhuu..tau2 ja....

13. What was the last message did you received from your ex-girlfriend/boyfriend?
~ex bf?.......karang aku gtau ada org cekik aku...Biarlah Rahsia..

14. What was the last comment you received?
~from nazirul mubin..."ade ubi lagi x? nak boli la"....(byk la ko punya ubi...)huhu

15. What is your wish for your birthday this year?
~harap2....dia ada depan aku time bday..kekekeke..(tp xkannya)...huhu..cian de lo!!
Read more...

letihnya la

Posted by miss ubi | 9:08 PM | | 2 comments »

salam...penatnya..tp rs mau tulis cikit la..

kemarin aku g klinik...cek kecihatan nie la...hehe..takot cebab Pae nacihat p cek.. takut2 paru2 beair...cebab ada serupa cimtom2 tu...tup2 cek pya cek..haha..cakit sendi tlg rahang dada ja..punya busy sampai susahnya la mau g klinik...nasib dah xtahan ngn cakit nie...tepaksalah g jugak...

bukan pa..mau g klinik pikir byk keja sangt..tu pasal tertangguh ja...


nie suma keja aku akn datg...


on Friday - midterm fiqh muamalat..(adoi..byk mau baca)..kelas lagik...replacement class pon ada jugak
on Saturday- replacement class...maybe have presentation jugak..
on monday-midterm islamic financial system lak..mlm class mandarin...

nie xsuma midteram lagi nie...baru cikit...

major assignment...OB ( xgerak lgik)..statistic pon sama..fiqh muamalat lom gerak...just draft ja..account lagi lom gerak..(part aku)....

aduhai...letihnya la......tutorial question lagi...asgmnt2 pendek lagi....adui...PENAT...STRESS...

hari cuti kena wat assgmnt jugak la...blogger-emoticon.blogspot.com....

erm...aritu kan...kecewa la...midterm....akaun n statistik
aku punya berhempas pulas membanting tulang temulang aku...p wat preparation tuk midterm n test statistic n account...ada lak dua2 kuar dlm bentuk teori tuk stat...n objektif tuk account...stresss.....ntahla result aku nie...kaciwa daku....tapi perjuangn belom celecai....chayok2..!!!
Read more...

KECIL ATI SGT2

Posted by miss ubi | 5:19 PM | | 13 comments »

memang xbek amik2 ati nie...tapi kan...kalu dah keadaan tu teramat sgt la memaksa kita berkecil hati akhirnya terkecil la jugak ati nie...aku try accept cr tuttttt......tapi kalau kita ja berhempas pulas memadam dendam, amarah n kecil d hati nie...sedagkan tuttttt sentiasa memarakkannya dgn tindakan n crnya.....boleh dsimpulkan memang menguji kesabaran jugak...xpa...AKU manusia yg KUAT..tapi aku xtau la sejauh mana kesabaran ini....YA ALLAH ya TUHAN ku...harap2 tutttt tu..akan berubahla...kata2 nie amat bemakna..."kita benci org...tapi kita xtau brapa ramai yg benci kita"...so jangnlah kita membenci org tu....blogger-emoticon.blogspot.com
Read more...

Penemuan Penyelidikan Terkini

Posted by miss ubi | 7:41 PM | | 6 comments »

Jepun
Satu kajian yang telah berjalan selama 11 tahun di Jepun melaporkan tekanan (stres) kerjaya meningkatkan risiko strok dengan ketara.

Berdasarkan pemantauan 3,190 sukarelawan lelaki dan 3,363 sukarelawan wanita dari pelabagai latar belakang kerjaya, penyelidik mendapati 147 sukarelawan diserang strok.

Dari jumlah tersebut, 91 merupakan lelaki dan selebihnya merupakan wanita. Kajian merumuskan lelaki yang mengalami tekanan tinggi di tempat kerja menghadapi risiko dua kali ganda lebih menghidap strok berbanding wanita.

Kajian itu turut mendapati wanita yang menghadapi tahap tekanan serupa tidak mencatatkan statistik strok setinggi lelaki.

Hasil penemuan ini mengundang persoalan sama ada wanita secara semulajadi mampu menangani tekanan atau stres dengan lebih baik berbanding lelaki, di rumah dan juga di tempat kerja.

Bagaimanapun, kajian statistik ini juga perlu mengambil kira faktor luaran seperti gaya hidup di luar pejabat, pemakanan dan penyakit yang dihadapi sukarelawan untuk mengukuhkan lagi hasil penyelidikan.

Sweden

Kajian di Sweden menunjukkan aktiviti sosial yang aktif dapat melindungi seseorang dari demensia (masalah mental).

Ini kerana aktiviti sosial didakwa dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi, seterusnya mengurangkan hingga separuh risiko demensia bagi lelaki mahupun wanita.

Aktiviti sosial yang dimaksudkan melibatkan meluangkan masa berbual atau bergembira bersama keluarga dan rakan. Ia tidak melibatkan aktiviti merempit, jenayah, mahupun pengambilan alkohol atau najis dadah.

Ciri demensia termasuklah hilang ingatan, perubahan personaliti dan kekeliruan (rasa keliru). Tekanan didapati boleh membawa kepada keresahan dan kemurungan, mungkin juga demensia.

Lebih 24 juta penduduk dunia menghadapi gejala demensia, termasuk bagi penyakit Alzheimer, dan jumlah ini dijangka akan meningkat empat kali ganda menjelang 2040.

Kajian awal sebelum ini mengaitkan tekanan berpanjangan boleh menjejaskan bahagian tertentu otak, seperti hippocampus, yang boleh membawa kepada demensia.

Penyelidik dari Indtitut Karolinska terbabit turut mendapati perwatakan yang ceria dan bersahaja (santai) lebih berkesan mengurangkan risiko demensia bila digabungkan dengan aktiviti sosial bersesuaian.

Penemuan ini menunjukkan kesan tekanan hidup dapat dikurangkan dengan meluangkan masa bersama keluarga dan rakan.

Dengan mengambil sedikit masa untuk merehatkan badan dan minda dari masa ke semasa mungkin dapat mengekalkan kewarasan dan kesihatan badan anda.

Read more...

TQ MENGINGATKAN..

Posted by miss ubi | 7:26 PM | , | 3 comments »

Beritahu pada muslimah itu dirinya ibarat kaca; disentuh terguris, dihantuk serpih, dihempap berkecai. Beritahu pada muslimah itu jaga tutur kata; cakap tinggi nanti dibenci, terlalu rendah dipijak pula, cakap sombong mengundang lawan, hati-hati meluah kata, kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa. Beritahu pada muslimah itu jaga tingkah laku; harga diri letaknya di situ, jangan meluru ikut telunjuk nafsu, sesekali tersilap langkah, akan dihukum selamanya, keturunan dicerca payah, menyesal kemudian bukan faedah. Beritahu pada muslimah itu jaga pakaian; ia cermin peribadi, juga lambang bangsa, di mana dan dalam keadaan macam manapun, biar orang kenal...Dia orang ISLAM. Beritahu pada muslimah itu simpan secebis malu; kerana malu itu, sebahagian dari iman...blogger-emoticon.blogspot.com(nie mesej pendek yg sangat mendalam maksud dia...INSYAALLAH aku akan berubah cikit demi cikit...)tenkiu pada kwn yg forward mesej nie....kali ni aku mau kongsi ngan kwn2 blog pulak..
Read more...

AKU BUKAN seperti yg ko harapkan..

Posted by miss ubi | 11:56 AM | , | 7 comments »

"Akhirnya aku juga yang salah...apapun aku lakukan aku juga yg salah..ianya kembali seperti dulu huhu...walaupun aku yg sakit ati...akhirnya cerita jd mcm tu juga...tapi...aku manusia biasa...terukk....xla bek mana pon...xpala asal dia bahagia..semoga dia ditemukan dgn org yg lebih memahami..menyayangi..paling penting menghormati..."
Read more...

AWARD dari Yue Blog..Xie Xie ni..

Posted by miss ubi | 11:52 PM | | 2 comments »

Yeye..dapat award...kekeke...ni 1st award dari kwn br blog..cian...hehehe..sowi lambat amik...busy byk..kekeke..mlm nie baru aku bekeras membuka blog..huhu...XIE XIE YUE...WO HEN GAOXING..blogger-emoticon.blogspot.com.
Read more...

XDA SEMANGAT

Posted by miss ubi | 7:16 PM | | 4 comments »

Aku mau mencoret la nie...beberapa arini otak aku xwaras..xsedap bdn..sensitif..negatif..plus...minusblogger-emoticon.blogspot.com..bc blog xda mudblogger-emoticon.blogspot.com..just tgk2 blog kwn2 ja..mau mencoret pon xtau apa mau coret..blogger-emoticon.blogspot.comnie mencoret pon melalut2 ja..aku rs mau ja balik umah buruk aku lablogger-emoticon.blogspot.com..wlpun buruk ati tenang ja..xtension..xsabar mau abis u nie..boringnya la d u nie..studyblogger-emoticon.blogspot.com..asgmnt..exam..tu ja..beulang tiap sem..eeee xmud sgt2blogger-emoticon.blogspot.com...mgu dpn mula uda midterm exam..arap2 xsakit la..blogger-emoticon.blogspot.com....rindu kwn2 lama..miss ur all....besnya time dulu d POLITEKNIK KOTA KINABALU...kwn2 suma bes......rindunya ngan PIJA, B, EDNA, DORA, MEL, ZILA and SINAR...napa la kamu suma diam ja nie...warghh...k la mau mamam lu la..rutin time tension..n xda mud...bye..selamat beramal..blogger-emoticon.blogspot.com
Read more...

Fuh letihnya lah aku ariniblogger-emoticon.blogspot.comtp mau jugak tulis di sini..lepas tension cikit..kekeke...aku bgn2 ja terus p cr info pasal IFS (Islamic Financial System).blogger-emoticon.blogspot.com.adoi...penatnya la biji mata aku nie...haha..mkn pon xteurus..(haha bru 1 ari ja mkn xterurus)...ptg2 br aku dpt siapkan keja membuat Literature Review..huh..mcm sng payah jugak mau carik info pasal SUKUK IJARAH + MUSHARAKAH+MUTANAQISAH ni.....tapi siap juga part aku alhamdullillah...blogger-emoticon.blogspot.compas tu meetg lak beberapa saat ja pasal keja OB (organization behavior)..fuh..dah setelll...adoi na..skarg mau wat lak pasal statblogger-emoticon.blogspot.comkeja tutorial tuk sok.da wat awl sbnrnya tapi xciap lg..huhu...arap2 sok xda kuiz la..kalo ada erm.....jadi Gaban la aku...blogger-emoticon.blogspot.comRabu ada lak lagi keja mau antar...adoi...ish aku nie patutnya aku belatih cakap BI nie...tapi....i hv no mood now..blogger-emoticon.blogspot.comand i hv a limited words..ngantuknyablogger-emoticon.blogspot.com..letihnya...blogger-emoticon.blogspot.comrabu mau antar 2 asgment..IFS and IBP (Islamic Banking Practice)..on Thursday lak mau siapkan tutorial tertunda aku..kekeke...pas tu Jumaat submit lak keja group OB...ish....nie pon lom termasuk lagi major asgment tuk Fiqh Muamalat...blogger-emoticon.blogspot.comadoi....wo hen mang....bu gaoxing...wo hen lei...mama..papa..bang wo...!!ok..la i need to go...to continue my statistik lakblogger-emoticon.blogspot.com...kekeke
Read more...

AKU XLEH TIDO..

Posted by miss ubi | 2:59 AM | | 6 comments »

Malam nie boring gila..pas ja settle kan sikit keja aku boring tahap gaban lak...mau tido xleh..mau chat xda kwn.blogger-emoticon.blogspot.com.mau mkn kenyang uda..xda mud lagi..warghh boring nya la..mau buat apa nie....owh ya tadi aku p la gila2 p snap pic2 yg xda faedah...haha...kwn suma blogger-emoticon.blogspot.comdah tido xtau sgt nak wat pa...blogger-emoticon.blogspot.commau balik umah ja main ngan adik aku..rindunya la.warghh....balik study ja mesti xbes..blogger-emoticon.blogspot.combosannnnn.....blogger-emoticon.blogspot.com.."ibu mau balikkk...."mlm nie cedeh lak terasa tetiba..mau nangis mcm sewel lak p nangis xpasal2...nie hasil pic yg aku tgkap mlm ni..entahla sewel uda p tgkap2 pic mlm2...da la pic xlawa..argh..aku xkesah..mau juga bg tgk...blogger-emoticon.blogspot.com...


nie buku mandarin aku....hai pening mau pikir apa karangan aku mau wat nie...i hv no idea rite now la..habis uda ku renung..cari d tenet..still xda idea...
ha nie meja aku yg beselerak..nie baru sikit buku nie..belom yg len lagikk....
..nie suma keja yg jgka masa pndek n pjg..tapi akan bertambah juga lagi..aduhai..mcm budak2 punya keja ja warna warni...haaa xkesah la.

nie laptop yg paling bejasa....ha tgk tu pic dlm laptop tu...aku ngan men blog lagi..aduii..bosannn!!!

k la aku mau try bobok la....selamat menidurkan diri kepada suma kengkawan yg udah tido tu...!!
Read more...